ليتل سيزرز / كأس العالم
بلا شك.. أن كأس العالم هو أحد أهم الأحداث العالمية في مجال الرياضة. تشهد فيه شبكات التواصل الاجتماعي مشاركة عظيمة، إذ تُقدَّر المبالغ التي تُصرف على إعلانات موسم كأس العالم إلى ٨٠ مليار دولار.
في السعودية٫ البلد الذي عاش أجياله على أهداف ماجد عبدالله، وتمريرات يوسف الثنيان، وتصديات محمد الدعيع، يعد كأس العالم البطولة الأغلى التي يرقبها الشعب كل أربع سنوات لتقديم كامل دعمهم للمنتخب.
وفي كأس العالم ٢٠١٨، تأهلت السعودية لبطولة كأس العالم بعد غيابٍ يقارب ١٢ عامًا. من حب الشباب للرياضة، ومن هذا الترقَّب والحماسة الكبيرة للمشاركة السعودية، انطلقنا في مشبك.
اعتمدنا على رغبة الشباب في حضور المباراة ومساندة المنتخب الأخضر، فكانت «شخصية ليتل سيزر» الافتراضية التي تم رسمها لتقطع المشوار من الرياض، إلى موسكو، خطوةً بخطوةً بتغريدات الشعب.
ومن هنا.. طرحنا التساؤل:
ماذا لو كان بإمكانك دعم منتخبك بإرسال ليتل سيزرز لروسيا وحضور مباراة الافتتاح فقط من خلال تغريدة؟
التحدّي:
كيف يمكن لعلامة مثل ليتل سيزرز أن تتفاعل مع كأس العالم كمناسبة وطنية، وتشجع المتابعين على التفاعل مع الحملة في ظل تزاحم الإعلانات من الشركات وبميزانية محدودة؟ وهل بالإمكان الاعتماد على تفاعل الجمهور لنجاح الحملة دون الترويج لها؟
الاستراتيجية:
انطلقت فكرة حملة (ليتل سيزرز مع الأبطال ) / غرّد بخطوة حيث تم بناء موقع تفاعلي يقوم بتحويل التغريدات في الهاشتاق لخطوات حقيقة يمشيها ليتل سيزر من الرياض لروسيا وذلك حسب الخطوات التالية:
- تم حساب المسافة بين الرياض وموسكو (وبالتالي احتساب عدد الخطوات).
- تم تطوير وبرمجة موقع الحملة كخريطة تفاعلية تعمل بتقنية حديثة، وتحويل كل تغريدة في هاشتاق #ليتل_سيزرز_مع_الأبطال إلى خطوة يمشيها باتجاه روسيا على الخريطة التفاعلية.
- بإمكان المتابعين التغريد من خلال الموقع أو تويتر ومشاهدة الحركة بشكل مباشر في الموقع.
- تم الإعلان عن جائزة لتشجيع التفاعل مع الحملة، يتم السحب عليها من المشاركين في الهاشتاق (بيتزا مجانية لمدة أربع سنوات – حتى كأس العالم القادم).
- تم الإعلان عن الحملة في حسابات ليتل سيزرز بالإضافة للمؤثرين.
إطار العمل:
- إطلاق حملة تفاعلية على وسائل التواصل الاجتماعي.
- تفعيل هاشتاق المسابقة ورصد التفاعل والانتشار.
- تصميم فيديو موشن جرافيك.
- تصميم وبرمجة واجهة الموقع الإلكتروني الخاص بالحملة.
Little Caesar’s campaign
World Cup Campaign (Tweet with a step)
Without a doubt, the World Cup is one of the most important sporting events in the world. The whole world is watching, the whole world is cheering, and the whole world is commenting on social media. From this huge interaction, companies compete to exploit this event as an awareness for its name.
In Saudi Arabia, where we grew up watching Majed Abdullah goals, Youssef Al-Thunayan passes, and Muhammad Al-Deayea saves, the World Cup became the most precious championship that we’re waiting for every four years, to give our full support to our National Team. This youthful love of sports, anticipation, and great enthusiasm for Saudi participation, promoted our client ‘ Little Caesar’, to participate at 2018 World Cup that Saudi Arabia has qualified after 12 years.
We relied on the desire of young people to attend the matches and support the green team, so the virtual “Little Caesar character” was drawn to travel from Riyadh to Moscow, step by step with the people’s tweets.
Hence, we asked the question:
What if you could support your team by sending Little Caesars to Russia and attending the opening match just by sending a tweet?
The Challenge:
How can a brand like Little Caesars interact with the World Cup as a national occasion, and encourage followers to interact with the campaign in light of crowded advertisements from companies and with a limited budget? The creative challenge was to come up with an idea for an interactive campaign that relies on audience interaction rather than promoting it through massive spending on promotion.
Work strategy:
We started in Mashbak from the fact that young people love football and want to support their national team by attending the match. The idea of the campaign was to support Little Caesar’s character to attend the Saudi opening match, but “virtually”.
Hence, we asked the question: what if you could support your team by sending Little Caesar’s to Russia and attending the opening match only through a tweet? Can followers engage with a digital campaign in light of this momentum? Can a tweet be turned into a real move?
The idea of the (Little Caesar’s with Heroes/ tweet with a step) campaign was launched, where an interactive website was built to convert tweets in the hashtag to real steps Little Caesar’s took from Riyadh to Russia, according to the following steps:
- The distance between Riyadh and Moscow was calculated (and thus the number of steps was calculated).
- The campaign website was developed and programmed as an interactive map using modern technology, where every tweet in the hashtag #Little_Caesars_With_Heroes was converted to a step that Little Caesars took towards Russia on the interactive map.
- Followers can tweet through the site or Twitter and watch the movement directly on the site
- To encourage interaction with the campaign, a prize was announced to be drawn from the participants in the hashtag (free pizza for four years, until the next World Cup)
- The campaign was advertised on Little Caesar’s accounts as well as influencers’ reach.
Framework:
- Creative concept
- Campaign Planning
- Campaign Execution
- Campaign Reporting.