علامة التمور السعودية | المركز الوطني للنخيل
تمرنا للعالمية
الرطب، البلح، العجوة، الخضري، الإخلاص، السكري، الزهيدي. كلها أنواع تمر تُثمر لأننا اعتنينا بها وحافظنا عليها كونها ثروة محلية تستحق اهتمامنا. المركز الوطني للنخيل والتمور والذي يهدف لخلق منظومة متكاملة توفر جميع الخدمات دعمًا لتحقيق الكفاءة الإنتاجية وزيادة معدل استهلاك التمور السعودية محليًا وعالميًا، إحدى خدمات المركز هي علامة التمور السعودية وهي علامة تدل على أن المنتجات الحاصلة عليها بنيت على المواصفات القياسية الاسترشادية للتمور السعودية، ويتم منحها للجهات بعد تطبيق المتطلبات الفنية والقياسية في سلامة الغذاء والتي تتوافق مع اشتراطات الأسواق العالمية.
التمر جزء من تراثنا السعودي، ذكرياتنا، مناسباتنا وأفراحنا. ولأننا نعتبره ثروة وطنية، وإنتاجه وبيعه يعتبر مصدر فخر؛ فكرنا كيف نوصله للعالم ونخليه يتكلم بلساننا عن التراث والوطن؟
التحدّي:
كيف يمكن أن نصل للفئة المستهدفة من المزارعين والتجّار وهم غير متواجدين رقميًا؟ مما يجعل الوصول إليهم من خلال الحملات الرقمية صعبًا. الحملات السابقة لعلامة التمور السعودية كانت مباشرة وموجهة لقطاع الأعمال بطريقة تقليدية لم تحقق نتائج ملموسة.
استراتيجية العمل:
خرجنا بفكرة تجسيد شخصية التمرة كسفيرة تتكلم عن ثقافتنا من خلال التأثيرات الفنية ويكون لها جواز سفر يمكنها من خلال الانتقال حول العالم للتعريف بنفسها. وإظهار ختم علامة التمور السعودية بمثابة البوابة للعالمية.
تجسيد الفكرة الإبداعية لعلامة التمور من خلال إنتاج فيديو متحرك سكتش يُعرف على علامة التمور باستخدام عدد من المشاهد وتقنيات الصوت والمؤثرات الصوتية. ركزنا على نقطة أن علامة التمور السعودية واحدة من أهم مشاريع تحقيق رؤية المملكة 2030 لرفع الصادرات في مجال التمور. عمل الفريق الإبداعي على بناء خطة ترويج متكاملة للترويج لحملة تمرنا للعالمية عبر منصة تويتر ويوتيوب، مدعومة برسائل نصية، والترويج عبر الصحف الإلكترونية، وإعلانات الطرق وذلك لضمان الوصول إلى الفئات المستهدفة عن طريق الوسائل التقليدية.
إطار العمل:
- بناء وتطوير الفكرة الإبداعية.
- بناء استراتيجية الحملة بالأخذ بعين الاعتبار نبرة الصوت، الفئة المستهدفة، نوع الحملة، أهدافها و معايير الأداء.
- تنفيذ فيديو #تمرنا_للعالمية بالكامل شاملًا الرسم والتحريك، مؤثرات صوتية وتسجيل الصوت، مونتاج وإخراج.
- التصاميم الاحترافية الداعمة للحملة.
- المحتوى الكتابي للحملة.
- إطلاق حملة توعوية للتعريف بعلامة التمور السعودية عبر منصات التواصل الاجتماعي.
- إدارة الحملة الرقمية على المنصات.
- إعداد تقرير مفصّل للحملة.
National Center for Palms & Dates
(Our Dates to the World)
Rutab, Balah, al-Khudari, al-Khalas, al-Sukari, al-Zahidi… all types of fruitful dates deserve our attention, because they are one of the treasures of this country, and represent our Saudi heritage. Our memories, our happy occasions, our past and our present. And because we consider them a national treasure, and their production and sale is a source of pride for us, our thought was “How can we introduce the world to this delicacy to know about us and our heritage?”
From this question, we came up with the idea of embodying Tamra’s personality as an ambassador who talks about our culture through artistic effects, and photographed her with a passport that enables her to travel around the world to introduce herself and our cultural heritage, to complete the idea in Tamra’s journey that summarized the goal of the advertising campaign by delivering a message that the seal of the Saudi dates sign is the passport that gives our dates the freedom to roam around the world to tell people about the authenticity of the fruits of our palms.
Challenge:
- The difficulty of reaching the target group of farmers and traders through digital campaigns due to their lack of digital presence.
- Failure to achieve tangible results from previous digital campaigns because they were direct and with traditional ideas, and were limited to the business sector.
Solution strategy:
- Building the creative idea of Tamra as the ambassador of the Kingdom of Saudi Arabia, and showing the seal of the Saudi Dates Mark as the gateway to the world.
- The embodiment of the creative idea of the Dates Mark through the production of an animated video (Sketch) that introduces the Dates Mark using a number of scenes, audio technologies and sound effects.
- Promoting the Saudi Dates Mark as one of the most important projects to achieve the Kingdom’s Vision 2030 and raise exports in the field of dates.
- Promoting Saudi dates as an authentic product that is present on all occasions and continues through generations.
- Building an integrated promotion plan for the Our Date Worldwide campaign via Twitter and YouTube.
- Supporting the campaign with text messages, promotion through digital newspapers and road advertisements, to ensure that all target groups are reached through traditional means.
- Planning to reach digital media users and ensure that they are affected by the campaign to deliver the message to their interested contacts.
Framework:
- Building and developing the creative idea.
- Building the campaign strategy (tone of voice/ target group/ campaign type/ objectives/ performance criteria).
- Implementation of the campaign video (drawing / animation / sound effects / sound recording / editing and directing).
- Implementation of professional designs supporting the campaign.
- Writing the campaign’s creative textual content: (Social media / text messages / emails)
- Launching an awareness campaign to introduce the Saudi Dates Mark through digital platforms (Twitter / YouTube).
- Managing the digital campaign on the platforms.
- Issuing the final report of the campaign (achievements / evaluation of campaign performance / recommendations).