الاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية
والدوري السعودي للرياضات الإلكترونية
شغف واهتمام شباب الوطن بالألعاب الإلكترونية كان إلهامًا لتأسيس الاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية، بهدف الاستثمار في مهاراتهم وتنميتها من خلال تفعيل عدة مبادرات وبرامج تعزز إمكانياتهم وتخلق لهم بيئة حيوية مما يؤهلهم للمنافسة في البطولات العالمية.
ساهمنا في #مشبك بتعزيز تموضع الاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية والهويات التابعة له عبر تحليلها وتصنيفها وإعادة هيكلتها بهدف تنظيمها والوصول لفئاتها المستهدفة بما يحقق أهدافها.
التحدي:
شكّلت كثرة الهويات الفرعية التابعة للاتحاد واختلافها واستقلالها عنه، بالإضافة لافتقادها لهيكلة واضحة تحدد تموضعها، تحديًا في حصرها وتحليل هيكلتها وتموضعها الحالي.
أمّا بالنسبة للدوري السعودي الإلكتروني فكان قِدَم الشعار عائقًا في تطبيقه على التطبيقات الرقمية والمطبوعة، وعدم وجود دليل هوية موحد وشامل لاستخدامها بالطريقة الصحيحة.
استراتيجية العمل:
بدأ فريق #مشبك بمشاركة رؤساء الهويات الفرعية استبيانًا يهدف إلى حصر الهويات وجمع المعلومات عنها لتحديد الهيكلة التنظيمية المناسبة لها، تبع هذه الخطوة تحليل المعلومات وتصنيف كل هوية بصرية فرعية تابعة للاتحاد وتحديد تموضعها الحالي بين الهويات الفرعية وبين الهوية الأم “الاتحاد”، انتقلنا بعدها للبحث والتخطيط ببناء استراتيجية تجمع الهويات الفرعية وتصنّفها حسب أنواع هيكلة الهوية المعتمدة والمعروفة، وعليه تم تحديد تموضع الهويات المستقبلي بتصنيف كل منها حسب معايير محددة لنوع الهيكلة المناسب الذي يتفق مع أهدافها.
أمّا في تطوير الهوية البصرية للدوري السعودي الإلكتروني، فقد قام فريق التصميم بمشبك بتقديم 3 مقترحات للشعار إضافةً إلى بناء دليل هوية مفصّل يشرح آلية استخدام الهوية شاملًا الألوان، الخطوط الأساسية والفرعية، الأنماط البصرية، التوجه المعتمد للصور وتطبيقاتها مع تطوير تطبيقات الهوية الرقمية والمطبوعة، بالإضافة إلى تقديم قوالب لمنصات التواصل الاجتماعي لهويتي الاتحاد والدوري بتوجهين مختلفين بما يتناسب مع كل هوية ونوع محتواها المقدّم على منصاتها.
إطار العمل:
- بناء هيكل تنظيمي للهوية الرئيسية للاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية وهوياتها الفرعية.
- تطوير هوية الدوري السعودي الإلكتروني.
- تطوير دليل هوية للدوري السعودي الإلكتروني.
- تطوير قوالب لمنصات التواصل الاجتماعي للاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية.
أرقام وإحصائيات:
- 14 هوية تم تحليلها وتصنيفها، تتضمن بعضها مسارات فرعية.
- 4 مقترحات لهوية الدوري السعودي الإلكتروني.
- 25 قالب رقمي لمنصات التواصل الاجتماعي لهوية الاتحاد والدوري السعودي الإلكتروني.
Saudi Esports Federation
And Saudi Esports league
The passion and interest of young people in Esport was an inspiration to establish the Saudi Esport federation, aiming to grow and invest in their skills through activating various initiatives and potential improving programs that creates a lively environment which qualifies them for competing in international championships.
In Meshbak we contributed in enhancing the positioning of the Saudi Esports Federation and the belonging brands through analyzing, classifying and reconstructing aiming to organize it and reach its targeted group to achieve its objectives.
Challenge:
The amount of the independent and distinguishable federation sub brands, and the lack of clear structure to determine its positioning, formed a challenge in limiting and analyzing its structure and current positioning.
Regarding the Saudi Esport league, the age of the logo was an obstacle in applying it on the digital and printed applications, and the lack of a comprehensive unified brand guidelines in order to use it correctly.
Work strategy:
Meshbak team has started with sharing a questionnaire to the sub brands heads aiming to limit the brands and allocating requirements to determine the appropriate organizational structure, followed by analyzing and classifying every visual sub brand and determining its current positioning between the other sub brands and the primary brand “the federation”, then we moved into looking and planning on building a strategy that allocates and classifies depending on the approved and well known kind of sub brands, and according to that we determined the future brands poisoning by classifying every one of it, considering certain kind of appropriate structure standards that agrees with its objectives.
Regarding the saudi Esport league visual brand development, Meshbak design team proposed 3 logo suggestions, in addition to building an instructional brand guide including the colors, primary and secondary fonts, visual patterns, the approved direction for the pictures and its applications with printed and digital brand applications development, in addition to social media templates propositions that has different direction for both the federation and league brands that goes according with the brand identity and the presented brand content on its platforms.
Frame work:
- Building an organizational structure for the Saudi Federation Esport primary brand and sub brands.
- Developing the Saudi Esport league brand
- Developing the Saudi Esport league brand guide
- Developing Saudi Esport federation social media templates
Numbers and statistics:
- 14 classified and analyzed brand, some of it includes sub direction
- 4 Saudi Esport league brand suggestions
- 25 Social Media Saudi Esport Federation and league digital template